Nieuwe woning

U heeft de sleutel van uw nieuwe woning gekregen. Wij weten dat er dan veel geregeld moet worden. U krijgt ook veel informatie. Ook informatie die niet direct nodig is om te weten, maar later wel.

We zetten daarom wat handige informatie op een rij. Dan heeft u alles bij elkaar.

Veel gevraagd over Nieuwe woning

Welke regels voor brandveiligheid gelden er in een appartementengebouw?

Algemeen

Alle vluchtwegen (gangen, trappen en gemeenschappelijke ruimten) moeten altijd vrij zijn. Dit betekent bijvoorbeeld dat er geen fietsen, scootmobiels, afval, schoenen, decoratiematerialen en kerstbomen in vluchtwegen mogen staan. De gang/galerij naar uw woning valt ook onder de vluchtweg. Er mogen geen obstakels in de weg staan. Kijk voor meer informatie op www.swz.nl/brandveiligheid of bekijk deze afbeelding.

Ik heb last van schimmel en/of vochtplekken in mijn woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

Schimmel en/of vochtplekken ontstaan vaak door te weinig ventilatie. Bekijk in deze folder hoe u vocht en schimmel kunt voorkomen. Heeft u alles gedaan om vocht en schimmel buiten de deur te houden, maar blijft u er last van houden? Stuur ons dan een reparatieverzoek. Klik hier om dit direct te doen.

Ik wil klussen in mijn woning. Mag dat?

Algemeen

Wij geven u graag de ruimte om uw woning in te richten naar eigen smaak en voorkeur. U kunt via de site toestemming vragen voor uw klus via het aanvraagformulier zelf klussen.

Lees meer over de voorwaarden in onze informatiefolder zelf klussen.

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Algemeen

 Klik hier om direct een reparatieverzoek in te dienen.

Mijn dakgoten lekken of zijn verstopt. Wat moet ik doen?

Algemeen

Stroomt de dakgoot alleen over als het heel hard regent? Dan kan de regenpijp de hoeveelheid water niet verwerken. Hier is niets aan te doen.

Stromen de dakgoten vaak over? Dan is de pijp waarschijnlijk verstopt. Neem dan contact op met Riool Reinigings Service (RRS) via (0524) 56 81 30. Ziet u een duidelijke lekkage? Klik hier om een reparatieverzoek in te dienen.

 

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Kijk eerst in de meterkast of alle groepen zijn ingeschakeld. Alle schakelaars moeten omhoog staan.

  • Staat er een groep naar beneden?

Zet deze groep weer omhoog. Als de groep direct weer naar beneden schiet, is er misschien kortsluiting in een apparaat. Haal dan alle stekkers die aangesloten zitten op deze groep uit het stopcontact. Zet de groep weer omhoog en stop één voor één de stekkers terug in de stopcontacten. Zorg ervoor dat de apparaten aan staan. Zo ontdekt u welk apparaat kortsluiting veroorzaakt. Bekijk hiervoor het klusfilmpje stekkerproef .

  • Staan alle groepen omhoog?

Misschien is er een plaatselijke storing in uw buurt. Vraag of uw buren ook geen stroom hebben. Of kijk op de site van Enexis of er iets bekend is over een plaatselijke storing.

 

Neem contact met ons op als u er niet uit komt.

Kan ik me bij jullie verzekeren voor glasschade?

Algemeen

Ja, dat kan. Klik hier om dit aan ons door te geven.

Wat doe ik met een spoedreparatie of storing in de avond of in het weekend?

Algemeen

De volgende bedrijven kunt u (altijd) rechtstreeks bellen:

  • Verstopte riolering: Riool Reinigings Service (0524) 56 81 30
  • Ruitbreuk: Service Glasherstel OverGelder BV 0800 - 020 32 00
  • Ruitbreuk VvE complex (een woongebouw met kopers): SWZ (038) 468 01 23
  • Lekkage waterleiding: Vitens 0800 - 0359
  • Centrale verwarming: Breman Service 0900 - 821 21 74

Uitzondering: u woont in een nieuwbouwwoning of uw woning is net grondig gerenoveerd. Dan is er sprake van een garantieperiode voor de nieuwe installaties. Belt u in dat geval met ons via (038) 468 01 23.

Ook voor alle andere storingen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag kunt u met ons bellen via (038) 468 01 23. U wordt dan doorgeschakeld naar onze storingsdienst.

Wie moet ik bellen als ik een verstopping heb in of aan mijn woning?

Algemeen

Belt u met Riool Reinigings Service (RRS) via (0524) 56 81 30. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Hoe werkt het servicecontract?

Algemeen

Als u een servicecontract heeft, kunt u ons bellen voor kleine reparaties aan uw woning. Wij doen dit dan gratis. Als huurder blijft u zelf verantwoordelijk voor sommig onderhoud, zoals het binnenschilderwerk.

Wilt u precies weten wat voor u zelf is, wat wij doen en wat onder het servicecontract valt? Kijk dan hier: checklist reparaties en onderhoud.

Een servicecontract afsluiten kan via het aanmeldformulier servicecontract.

Mijn verwarmingsketel werkt niet goed. Wat kan ik zelf doen?

Algemeen

U kunt uw verwarming ontluchten of uw ketel bijvullen. In deze filmpjes geven we uitleg over hoe u dit doet:

Heeft u hierna toch nog vragen? Neem dan contact met ons op. Klik hier om dit per mail te doen.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de inboedelverzekering?

Algemeen

De inboedelverzekering moet u zelf regelen. Let er op dat u een inboedelverzekering met huurdersbelang afsluit.

Ben ik verzekerd tegen glasschade?

Algemeen

Dit staat in uw huurovereenkomst. Heeft u geen glasverzekering? Neem dan contact met ons op. Klik hier om dit per mail te doen.

 

Ik heb last van kalkaanslag. Wat kan ik doen?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden en ontkalken van uw douche en toilet. U kunt kalkaanslag verwijderen met een ontkalker.

Wilt u kalkaanslag voorkomen? Dan kunt u glansspoelmiddel gebruiken. Dit is voor in de vaatwasser, maar het werkt ook tegen kalk. Vul een spuitfles met water en 2 dopjes glansspoelmiddel en maak hier de wandtegels en het sanitair mee schoon. Spoel na met koud water. Uw badkamer wordt schoon en de kalk blijft weg.

Meer tips? Klik hier om de folder ‘Onderhoudsadvies anti-slip vloertegels’ te bekijken.

Ik heb last van rioolstank in mijn woning of trappenhuis. Wat moet ik doen?

Algemeen

Rioolstank is vaak een gevolg van een verstopping of lekkage.  U kunt hiervoor zelf een afspraak maken met Riool Reinigings Service (RRS) via (0524) 56 81 30. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Twijfelt u over de oorzaak van de stank? Neemt u dan contact met ons op via (038) 468 01 23.

Als u lid bent van het ontstoppingsfonds komt Riool Reinigings Service (RRS) de verstopping gratis oplossen. U betaalt de kosten zelf als de verstopping door eigen gedrag is veroorzaakt. Een voorbeeld hiervan is het spoelen van frituurvet door de gootsteen of kattenbakkorrels door het toilet.

Bent u geen lid van het ontstoppingsfonds, dan betaalt u alleen al voor een bezoek van Riool Reinigings Service (RRS) een starttarief van € 105,00. Daarna € 26,00 per kwartier.

 Bent u nog geen lid van het ontstoppingsfonds, maar wilt u dat wel worden? Neemt u dan contact op met SWZ via (038) 468 01 23. Dit zijn de kosten per maand:

  • € 2,85 voor een eengezinswoning of een woning in een appartementencomplex met dakgoot
  • € 1,22 voor een woning in een appartementencomplex zonder dakgoot