jaarlijkse huurverhoging

De kosten voor het onderhoud en nieuwbouw stijgen elk jaar. SWZ vraagt daarom een huurverhoging om te kunnen blijven investeren in het woningaanbod, de kwaliteit van de woningen en de dienstverlening. De brief voor de huurverhoging krijgt u voor 1 mei.

Heeft u vragen over de huurverhoging? Stuur ons een e-mail via het contactformulier huurverhoging.

Veel gevraagd over jaarlijkse huurverhoging

Ik hoor dat er plannen zijn voor huurbevriezing in 2025 en 2026. Betekent dit dat de huurverhoging per 1 juli 2025 niet doorgaat?

Algemeen

De plannen van het kabinet voor huurbevriezing zijn nog niet definitief. Tot die tijd, geldt de verhoging per 1 juli zoals deze in de brief over de huurverhoging 2025 staat. De jaarlijkse verhoging voor servicekosten gaat in ieder geval door. Ook geldt de huurbevriezing alleen voor sociale huurwoningen. Niet voor garages, woningen in de vrije sector, middenhuur, bedrijfsruimtes, parkeerplaatsen e.d. Als SWZ meer weet, leest u dit op de website.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Dat gebeurt 1 x per jaar op 1 juli én als er een daling of stijging is in de kosten. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze ontvangt u voor 1 mei.

Wanneer kan ik bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Dat kan als:

  • Het huishoudinkomen is gedaald, waardoor u in een lagere inkomenscategorie valt of;
  • u onder de regeling gehandicapten en chronisch zieken valt.
  • Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2025 bij SWZ zijn. Dit moet schriftelijk. Uw bezwaarschrift kunt u indienen via het contactformulier huurverhoging.
  • Per post, Galvaniweg 2, 8013 RG Zwolle.
  • Komen wij er samen niet uit, dan vragen wij de Huurcommissie om een uitspraak. Op www.huurcommissie.nl vindt u meer informatie over hoe u bezwaar kunt maken en wat redenen zijn voor bezwaar.

Ik heb een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen. Ik ben chronisch ziek of gehandicapt. Wat zijn de regels voor bezwaar?

Algemeen

U of iemand anders in uw huishouden moet dan voldoen aan een van de volgende voorwaarden:

  • Verpleging of verzorging thuis: u ontvangt minimaal 10 uur per week verpleging en/of verzorging thuis. Dit is door de wijkverpleegkundige vastgelegd in een zorgplan. Deze zorgindicatie is minimaal één jaar geldig.
  • Indicatie voor verblijf: u hebt een zorgindicatie voor verblijf in een verpleeghuis of verzorgingshuis, maar u woont thuis.
  • ADL-indicatie: u hebt een indicatie voor assistentie bij de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). Dit is hulp bij bijvoorbeeld eten, wassen of aankleden.
  • Blijk van waardering mantelzorg: u krijgt van de gemeente een zogenoemde ‘blijk van waardering voor mantelzorg’. Het gaat om mantelzorg voor iemand binnen uw huishouden.
  • Woningaanpassing: uw woning is aangepast vanwege de handicap van iemand binnen het huishouden. U kunt dit aantonen met een WMO of WVG beschikking van de gemeente.
  • Verklaring (maatschappelijk) blind: een verklaring van de (huis)arts waarin staat dat u of een van uw huisgenoten blind bent.

 Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2025 bij ons zijn. Dit moet schriftelijk Komen wij er samen niet uit, dan vragen wij de Huurcommissie om een uitspraak. Op www.huurcommissie.nl vindt u meer informatie over hoe u bezwaar kunt maken en wat redenen zijn voor bezwaar.

Ik heb een inkomensafhankelijke huurverhoging. Tot hoe hoog kan de huur stijgen?

Algemeen

Elk jaar zit er een maximumbedrag aan de huurprijzen. Voor de inkomensafhankelijke huurverhoging geldt dat:

  • bij hoge middeninkomens met een huurverhoging van € 50 de huur onder de € 1.024 blijft.
  • bij hoge inkomens met een huurverhoging van € 100 euro de huur onder de € 1.264 blijft.

Dit zijn de bedragen voor 2025. Deze bedragen worden elk jaar aangepast.

Kan ik bezwaar maken omdat de Belastingdienst gegevens aan jullie verstrekt heeft?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk. Het is wettelijk toegestaan dat wij gegevens uitwisselen met de Belastingdienst. Dit staat ook in ons privacybeleid.

Waarvoor gebruiken jullie de inkomensverklaring?

Algemeen

De inkomensverklaring mag alleen gebruikt worden om de huurverhoging te bepalen.

Mijn inkomen is omhoog gegaan. Mag ik in mijn woning blijven wonen?

Algemeen

Ja, u kunt gewoon in uw woning blijven wonen. Als u wilt verhuizen gelden de inkomensregels ook voor u.

Wat is de streefhuur?

Algemeen

De streefhuur is de huur die wij vragen aan de volgende huurder. Deze is altijd lager dan de huur die wij mogen vragen. Jaarlijks wordt de streefhuur met de inflatie verhoogd. Ook kan de streefhuur wijzigen als de woning is gerenoveerd.

Hoe weet ik wat de streefhuur van mijn woning is?

Algemeen

Deze kunt u bij SWZ opvragen. U kunt daarvoor contact opnemen met onze Klantenservice via info@swz.nl of (038) 468 01 23.

Ik heb moeite met betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via (038) 468 01 23. Wij denken graag met u mee.

Heeft u geldzorgen? Aarzel dan niet om hulp te vragen. De gemeente en andere organisaties in de stad staan voor u klaar. In dit boekje vindt u een overzicht van alle vergoedingen en extra’s voor Zwollenaren.

Waarom krijg ik de brief voor huurwijziging in een andere envelop dan ik gewend ben?

Algemeen

De envelop ziet er anders uit, omdat Postex dit jaar de post voor de huurwijziging voor ons verstuurt. U krijgt een voorblad en een brief erachter. Omdat we minder via de post willen versturen, werken we met een voorblad om u daarover te informeren. Daarop staat ook informatie hoe u uw voorkeur voor het ontvangen van post kunt wijzigen. Zie ook www.swz.nl/post.

Geen e-mail? Dan blijft u uw brieven via de post ontvangen. 

Ik heb een inkomensafhankelijke huurverhoging gekregen. Welke inkomens tellen mee voor het huishoudinkomen?

Algemeen

Het gaat hierbij om de inkomens van iedereen die op 1 juli in de woning woont. Het inkomen van jongeren onder de 23 jaar wordt alleen meegeteld als het inkomen hoger is dan het minimumloon (in 2025 is dit € 25.070).

Waarom vragen jullie een huurverhoging?

Algemeen

De huurverhoging is helaas noodzakelijk. Graag leggen we dat uit. De kosten voor onderhoud stijgen elk jaar. Ook zijn er te weinig woningen en blijven we nieuwe woningen bouwen. En we moeten woningen energiezuiniger maken, zodat onze huurders comfortabel wonen en een betaalbare energierekening hebben.

Wanneer krijg ik bericht over de huurverhoging?

Algemeen

U ontvangt voor 1 mei de brief voor de huurverhoging.

Ik heb een laag inkomen. Wat is mijn huurverhoging?

Algemeen

Voor u geldt de standaard huurverhoging. Deze is door SWZ vastgesteld op 4,5%. In sommige gevallen is de huurverhoging lager. Dit kan als:

  • De huur met 4,5% verhoging boven de streefhuur zou komen.
  • Uw energielabel E, F of G is.
  • U valt onder een Sociaal Plan omdat wij uw woning gaan slopen.

Hoe is de huurverhoging berekend?

Algemeen

We kijken hiervoor naar:

  • De door de overheid vastgestelde maximale huurverhoging, deze is 5%.
  • Het energielabel.
  • Uw inkomen.

Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?

Algemeen

Ja, dat kan. Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2025 bij SWZ zijn. Dit moet schriftelijk. Uw bezwaarschrift kunt u indienen via:

  • Het contactformulier huurverhoging.
  • Per post, Galvaniweg 2, 8013 RG Zwolle.
  • Komen wij er samen niet uit, dan vragen wij de Huurcommissie om een uitspraak. Op www.huurcommissie.nl vindt u meer informatie over hoe u bezwaar kunt maken en wat redenen zijn voor bezwaar.

Als jullie mijn bezwaar goedkeuren, welke huurverhogingspercentage krijg ik dan?

Algemeen

Het nieuwe huurverhogingspercentage staat in de brief die u van ons krijgt.

Moet ik een huurverhoging zelf aan de Belastingdienst doorgeven?

Algemeen

Wij geven de huurverhoging aan de belastingdienst door, dit hoeft u niet zelf te doen.

Ik heb geen brief over de huurverhoging gekregen. Hoe krijg ik een nieuwe?

Algemeen

Vul het contactformulier huurverhoging in om dit aan te vragen. Wij sturen u dan een kopie van de brief.

Waarom vragen jullie een inkomensafhankelijke huurverhoging?

Algemeen

Wij vinden het eerlijk dat wie meer verdient, ook meer huur betaalt.

Krijgt SWZ van de Belastingdienst mijn inkomensgegevens?

Algemeen

Nee, wij krijgen alleen een indicatie of u in aanmerking komt voor de inkomensafhankelijke huurverhoging.

Hoe is de huishoudsamenstelling vastgesteld?

Algemeen

Het gaat hierbij om de gegevens zoals die geregistreerd staan bij de gemeente op 1 juli 2025. In maart 2025 hebben we gekeken wat de samenstelling van uw huishouden was. Als uw huishoudsamenstelling is veranderd tussen maart 2025 en 1 juli 2025, dan kunt u bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging.

Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging als ik huur in de vrije sector?

Algemeen

Dat kan niet bij ons, maar wel bij de huurcommissie in. Kijk op www.huurcommissie.nl voor meer informatie en de redenen voor bezwaar.

Mijn woning heeft achterstallig onderhoud. Kan ik dan bezwaar maken tegen de huurverhoging?

Algemeen

Nee. U kunt wel een tijdelijke huurverlaging vragen bij de huurcommissie. Klik hier voor meer informatie.

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huurverhoging?

Algemeen

Nee. De huur voor zonnepanelen stijgt niet mee met de huur. U heeft een apart contract voor de zonnepanelen.

Waarom worden de servicekosten aangepast?

Algemeen

De servicekosten zijn gebaseerd op de werkelijke kosten. Soms gaan prijzen omhoog en daarom worden de servicekosten aangepast.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Dat gebeurt 1 x per jaar op 1 juli én als er een daling of stijging is in de kosten. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze krijgt u voor 1 mei.

Wat is de netto huur?

Algemeen

De netto huur is de huur zonder de servicekosten.

Ik heb een hoog inkomen. Wat is mijn huurverhoging?

Algemeen

Dit is afhankelijk van uw inkomen en huishoudgrootte. Klik hier voor meer informatie.

Kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging als ik huur in de middenhuur?

Algemeen

Dat kan niet bij ons, maar wel bij de huurcommissie. Kijk op www.huurcommissie.nl voor meer informatie en de redenen voor bezwaar.

Mijn huur is door de huurverhoging hoger dan de grens voor een sociale huurwoning. Heb ik nu een woning in de vrije sector?

Algemeen

Nee. Toen u bij ons ging huren, lag uw huur onder de grens. Dus u huurt een sociale huurwoning. Dit blijft zo.