Waarvoor gebruiken jullie de inkomensverklaring?
Algemeen
De inkomensverklaring mag alleen gebruikt worden om de huurverhoging te bepalen.
De kosten voor het onderhoud en nieuwbouw stijgen elk jaar. SWZ vraagt daarom een huurverhoging om te kunnen blijven investeren in het woningaanbod, de kwaliteit van de woningen en de dienstverlening. De brief voor de huurverhoging krijgt u voor 1 mei.
Heeft u vragen over de huurverhoging? Stuur ons een e-mail via het contactformulier huurverhoging.
De inkomensverklaring mag alleen gebruikt worden om de huurverhoging te bepalen.
Ja, u kunt gewoon in uw woning blijven wonen. Als u wilt verhuizen gelden de inkomensregels ook voor u.
Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via (038) 468 01 23. Wij denken graag met u mee.
Heeft u geldzorgen? Aarzel dan niet om hulp te vragen. De gemeente en andere organisaties in de stad staan voor u klaar. In dit boekje vindt u een overzicht van alle vergoedingen en extra’s voor Zwollenaren.
Deze kunt u bij SWZ opvragen. U kunt daarvoor contact opnemen met onze Klantenservice via info@swz.nl of (038) 468 01 23.
De streefhuur is de huur die wij vragen aan de volgende huurder. Deze is altijd lager dan de huur die wij mogen vragen. Jaarlijks wordt de streefhuur met de inflatie verhoogd. Ook kan de streefhuur wijzigen als de woning is gerenoveerd.
We kijken hiervoor naar:
De huurverhoging is voor veel huurders lager dan de stijging van het inkomen of de uitkering. Dit betekent dat het deel dat u van uw inkomen aan huur betaalt kleiner wordt.
Voor u geldt de standaard huurverhoging. Deze is door SWZ vastgesteld op 5,3%. In sommige gevallen is de huurverhoging lager. Dit kan als:
Dit is afhankelijk van uw inkomen en huishoudgrootte. Klik hier voor meer informatie.
Ja, dat kan. Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2024 bij SWZ zijn. Dit moet schriftelijk. Uw bezwaarschrift kunt u indienen via:
Komen wij er samen niet uit, dan vragen wij de Huurcommissie om een uitspraak. Op www.huurcommissie.nl vindt u meer informatie over hoe u bezwaar kunt maken en wat redenen zijn voor bezwaar.
De kosten voor onderhoud en nieuwbouw stijgen elk jaar. Wij vragen een huurverhoging om te kunnen blijven investeren in het woningaanbod, de kwaliteit van de woningen en in de dienstverlening.
Wij vinden het eerlijk dat wie meer verdient, ook meer huur betaalt.
Het nieuwe huurverhogingspercentage staat in de brief die u van ons krijgt.
De netto huur is de huur zonder de servicekosten.
U ontvangt voor 1 mei de brief voor de huurverhoging.
Schakel dan de huurcommissie in. Kijk op www.huurcommissie.nl voor meer informatie en de redenen voor bezwaar.
De servicekosten zijn gebaseerd op de werkelijke kosten. Soms gaan prijzen omhoog en daarom worden de servicekosten aangepast.
Ja. Alle wijzigingen die van invloed zijn op de huurtoeslag moet u zelf doorgeven aan de Belastingdienst. Denk aan een ander inkomen, huur of huishoudgrootte. Doe dit zo snel mogelijk. Anders krijgt u te weinig of juist te veel huurtoeslag. Wijzigingen kunt u doorgeven via www.toeslagen.nl.
Dat gebeurt 1 x per jaar op 1 juli én als er een daling of stijging is in de kosten. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze krijgt u voor 1 mei.
Nee. U kunt wel een tijdelijke huurverlaging vragen bij de huurcommissie. Klik hier voor meer informatie.
Vul het contactformulier huurverhoging in om dit aan te vragen. Wij sturen u dan een kopie van de brief.
Nee. De huur voor zonnepanelen stijgt niet mee met de huur.
Nee, wij krijgen alleen een indicatie of u in aanmerking komt voor de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Het gaat hierbij om de gegevens zoals die geregistreerd staan bij de gemeente op 1 juli 2024. De toetsing van de samenstelling van uw huishouden heeft al in maart 2024 plaatsgevonden. Als uw huishoudsamenstelling is veranderd tussen maart 2024 en 1 juli 2024, dan kunt u bezwaar maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Op 18 april 2024 hebben wij al onze huurders de brief gestuurd over de aankomende huurverhoging. Als u geen bezwaar heeft aangetekend, maar ook de huurverhoging niet heeft betaald, dan krijgt u nu een aangetekende brief. Wij volgen hiermee de wettelijk voorgeschreven procedure.
Bij deze brief zitten bijlagen: