Wanneer moet ik servicekosten bijbetalen?
Algemeen
Wanneer het voorschotbedrag lager is dan de kosten. Dit geldt pas als dit meer is dan €10.
Als u in een woongebouw woont, betaalt u als huurder elke maand een bedrag voor algemene kosten. Dit zijn bijvoorbeeld schoonmaakkosten of verlichting van de algemene ruimte. We noemen dit servicekosten. De servicekosten worden elk jaar afgerekend. U ontvangt een overzicht van de gemaakte kosten en het door u betaalde bedrag van het afgelopen jaar. Klik hier als u een vraag over uw afrekening heeft.
Wanneer het voorschotbedrag lager is dan de kosten. Dit geldt pas als dit meer is dan €10.
De servicekosten kunnen op 2 manieren in rekening worden gebracht: als voorschot of als vergoeding.
Een voorschot wordt jaarlijks met u afgerekend op basis van de daadwerkelijke kosten. Bijvoorbeeld het voorschot stookkkosten.
Een vergoeding is een vast bedrag voor een dienst. Bijvoorbeel de glasverzekering. Deze wordt daarom niet jaarlijks afgerekend.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wacht niet met uw klacht tot u de afrekening ontvangt. Hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe sneller wij actie kunnen ondernemen om uw klacht op te lossen. Klik hier om dit aan ons door te geven.
Ja, dat kan. Bijvoorbeeld als u en uw medebewoners ons vragen om de schoonmaak van portiek en trappenhuis door een bedrijf te laten doen. Dit kost geld. Wij mogen dan de servicekosten verhogen. Het wijzigen gebeurt altijd na overleg met de huurders. Hiervoor is toestemming van de meerderheid van de huurders nodig.
Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en liften. U betaalt uw eigen energieleverancier voor stroom die u verbruikt in uw woning.
Voorbeelden van servicekosten zijn:
Voor de verdeling van de servicekosten volgen we het beleid van de Huurcommissie. Meer informatie vindt u op www.huurcommissie.nl.
Dat gebeurt 1 x per jaar op 1 juli én als er een daling of stijging is in de kosten. Het nieuwe voorschotbedrag vermelden wij in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze ontvangt u voor 1 mei.
Die betalen wij.
Sommige servicekosten wel. Bijvoorbeeld kosten voor elektra, water en schoonmaak voor de algemene ruimte.
U meldt zich aan door dit formulier in te vullen en op te sturen. Ons adres en antwoordnummer staan onderaan het formulier. U betaalt € 25 instapkosten.
Omdat de premie voor de glasverzekering is gestegen.