Zonnepanelen

Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Met zonnepanelen wekt u namelijk uw eigen stroom op. Bij SWZ kunt u zonnepanelen laten plaatsen als de woning hier geschikt voor is. Klik hier om zonnepanelen aan te vragen.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Wat is salderen?

Algemeen

Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan er wordt verbruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het net. Als de zonnepanelen niets opwekken, wordt er stroom afgenomen van het net. De teruglevering en de afname mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dit wordt salderen genoemd. Dit is wettelijk vastgelegd in de salderingsregeling.

Ik heb zonnepanelen en de salderingsregeling gaat er misschien af. Wat betekent dit?

Algemeen

De overheid heeft het plan om 1 januari 2027 te stoppen met de salderingsregeling, maar hier is nog geen wetgeving voor gemaakt. Als dit doorgaat, dan betekent dit dat u niet meer jaarlijks mag salderen. U mag uw verbruik dan niet meer wegstrepen tegenover wat u opwekt met de zonnepanelen. Het kan zijn dat u dan minder financieel voordeel heeft. Hoeveel dat is en wat de verdere gevolgen zijn van het afschaffen van de salderingsregeling is nog niet duidelijk. We houden dit goed in de gaten.

Sommige energieleveranciers vragen terugleverkosten voor zonnestroom. Wat betekent dit voor mij?

Algemeen

Er zijn energieleveranciers die nu al geld vragen voor het terug leveren van energie. Let dus goed op als u een nieuw energiecontract afsluit. Er kunnen grote verschillen zijn. Zonnepanelen leveren nog steeds een besparing op, maar wel minder dan eerst. Twijfelt u of zonnepanelen voor u nog steeds gunstig zijn? Neem dan contact met ons op.

Hoe bespaar ik energie met mijn zonnepanelen?

Algemeen

Op zonnige dagen leveren uw zonnepanelen meer stroom op dan u gebruikt. Die stroom levert u terug aan het net. ’s Nachts en op bewolkte dagen gebruikt u meer stroom dan uw zonnepanelen opleveren. Het kan zijn dat uw energieleverancier geld terugvraagt voor het terug leveren van energie. Probeer dus direct uw zonne-energie te verbruiken door bijvoorbeeld de wasmachine, droger en vaatwasser zoveel mogelijk overdag te gebruiken. Dit geldt ook voor het opladen van telefoons en tablets.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt?

Algemeen

Nee. Wij maken de zonnepanelen niet schoon. Als de panelen minder werken door vuil maakt Zelziuz de panelen schoon.

Moet ik zelf mijn voorschot laten aanpassen als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Ja. Zelziuz mag dit niet voor u doen. Zelziuz berekent de gemiddelde maandelijkse besparing. U kunt uw voorschotbedrag daarop laten aanpassen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.

Plaatsen jullie zonnepanelen als ik een heel laag stroomverbruik heb?

Algemeen

Wij nemen uw stroomverbruik mee bij de aanbieding voor zonnepanelen. Als u een heel laag verbruik heeft, plaatsen wij geen panelen.

Wat gebeurt er als de kosten voor elektriciteit niet stijgen maar dalen?

Algemeen

Dan betaalt u minder voor de stroom die u inkoopt bij uw energieleverancier. De huur van de zonnepanelen staat los van de kosten van elektriciteit.

Ik heb storing aan mijn zonnestroom-installatie? Wat nu?

Algemeen

Als u getekend heeft voor storing uitlezing door Zelziuz, dan neemt Zelziuz contact met u op. Heeft u hier niet voor getekend, neem dan zelf contact op met Zelziuz via (0541) 35 18 15.

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Algemeen

Ja, dat mag. U kunt dit bij ons aanvragen. Klik hier om dit direct te doen. Of bel naar onze Klantenservice via (038) 468 01 23. 

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Deze woningen wijzen wij aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen.

Heeft u geen aanbieding gehad, maar wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan te vragen. Wij kijken of uw woning geschikt is. 

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u toch zonnepanelen? U kunt nog steeds gebruikmaken van het aanbod. Klik hier om dit aan ons door te geven. 

Kan ik de huur van mijn zonnepanelen opzeggen?

Algemeen

Ja, dat kan. De opzegtermijn is één maand. Bel hiervoor naar onze Klantenservice via (038) 468 01 23.

Als u de huur van de zonnepanelen opzegt, blijven de panelen wel op uw dak liggen. Wij verzegelen de panelen, waardoor ze niet meer werken. Schakel uw zonnepanelen niet zelf uit! Wilt u de panelen later toch weer aan laten sluiten, dan betaalt u aansluitkosten. 

Hoe kan ik zien wat mijn zonnepanelen opleveren?

Algemeen

Op de app van de energieleverancier, op de slimme meter en op de omvormer kunt u zien hoeveel elektriciteit de zonnepanelen hebben opgewekt. Ook kunt u dit zien op de verbruiksoverzichten en afrekening van uw energieleverancier.

De omvormer heeft ook een app. De handleiding van deze app is te vinden op https://www.zelziuz.nl/support. De app van de omvormer werkt alleen als de zon schijnt.

Voor de app van de omvormer biedt SWZ geen ondersteuning.

Heeft u nog geen slimme meter? Dan kunt u deze aanvragen bij Enexis. Ga hiervoor naar: https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter/aanvragen/productkeuze.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Wij hebben bij veel van onze woningen al onderzocht of het dak geschikt is voor zonnepanelen. Als dit zo is, krijgt de bewoner een aanbieding van ons. 

Heeft u geen aanbieding gehad en wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan ons door te geven. Wij laten u weten of uw woning geschikt is.  

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u toch zonnepanelen? Klik hier om dit aan ons door te geven. Wij nemen contact met u op. 

Kan de omvormer van mijn zonnepanelen gehackt worden, zodat mijn data op straat liggen?

Algemeen

De omvormer werkt op wifi, dus het is mogelijk. Daarom is het van belang om de viercijferige fabriekscode 0000 zo snel mogelijk te wijzigen in een eigen pincode. Ook dan is er geen 100% zekerheid te geven, maar het wordt wel moeilijker.

Moet ik mijn zonnepanelen verzekeren?

Algemeen

Nee. Net als uw huis, is de zonnestroom-installatie eigendom van SWZ. Wij regelen dus de verzekering.

Moet ik aan mijn energieleverancier doorgeven dat ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Zelziuz doet dit voor u. De energieleverancier moet dan op de afrekening ook de teruglevering aan het net vermelden. Controleert u dit alstublieft. Neem bij twijfel contact op met uw energieleverancier.

Als u het voorschotbedrag wilt aanpassen, moet u hiervoor zelf contact opnemen met uw energieleverancier.

Wat gebeurt er met een teveel aan opgewekte stroom?

Algemeen

Deze energie levert u automatisch terug aan het elektriciteitsnet. Uw energieleverancier verrekent deze stroom met de stroom die u afneemt of betaalt u hiervoor een aparte vergoeding. 

Is een zonnestroom-installatie veilig?

Algemeen

Ja. De installatie is volledig geaard en gescheiden van uw huisnet.

Wat is de procedure als ik een aanbod krijg voor zonnepanelen?

Algemeen

  1. Zelziuz maakt een afspraak met u om alles door te nemen;
  2. U tekent het huurcontract zonnepanelen en eventueel de machtiging om storingen te laten registreren;
  3. Een installateur maakt een afspraak met u om de zonnepanelen te komen installeren;
  4. De installatie vindt plaats, de zonnepanelen werken.

Heeft de opbrengst van de zonnepanelen gevolgen voor mijn huursubsidie?

Algemeen

Nee, dit heeft geen gevolgen voor uw huursubsidie.