Zonnepanelen

Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en voor uw portemonnee. Met zonnepanelen wekt u namelijk uw eigen stroom op. Bij SWZ kunt u zonnepanelen laten plaatsen als de woning hier geschikt voor is. Klik hier om zonnepanelen aan te vragen.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Hoe kan ik zien wat mijn zonnepanelen opleveren?

Algemeen

Op de app van de energieleverancier, op de slimme meter en op de omvormer kunt u zien hoeveel elektriciteit de zonnepanelen hebben opgewekt. Ook kunt u dit zien op de verbruiksoverzichten en afrekening van uw energieleverancier.

De omvormer heeft ook een app. De handleiding van deze app is te vinden op https://www.zelziuz.nl/support. De app van de omvormer werkt alleen als de zon schijnt.

Voor de app van de omvormer biedt SWZ geen ondersteuning.

Heeft u nog geen slimme meter? Dan kunt u deze aanvragen bij Enexis. Ga hiervoor naar: https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter/aanvragen/productkeuze.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

Wij plaatsen elk jaar bij een vast aantal woningen panelen. Deze woningen wijzen wij aan. Hoort uw woning daarbij, dan krijgt u van ons een aanbieding. Niet alle woningen zijn geschikt voor zonnepanelen.

Heeft u geen aanbieding gehad, maar wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan te vragen. Wij kijken of uw woning geschikt is. 

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u toch zonnepanelen? U kunt nog steeds gebruikmaken van het aanbod. Klik hier om dit aan ons door te geven. 

Als ik eerst nee heb gezegd, mag ik dan later nog wel zonnepanelen?

Algemeen

Ja, dat mag. U kunt dit bij ons aanvragen. Klik hier om dit direct te doen. Of bel naar onze Klantenservice via (038) 468 01 23. 

Wat is de procedure als ik een aanbod krijg voor zonnepanelen?

Algemeen

  1. Zelziuz maakt een afspraak met u om alles door te nemen;
  2. U tekent het huurcontract zonnepanelen en eventueel de machtiging om storingen te laten registreren;
  3. Een installateur maakt een afspraak met u om de zonnepanelen te komen installeren;
  4. De installatie vindt plaats, de zonnepanelen werken.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt?

Algemeen

Nee. Wij maken de zonnepanelen niet schoon. Als de panelen minder werken door vuil maakt Zelziuz de panelen schoon.

Moet ik aan mijn energieleverancier doorgeven dat ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Zelziuz doet dit voor u. De energieleverancier moet dan op de afrekening ook de teruglevering aan het net vermelden. Controleert u dit alstublieft. Neem bij twijfel contact op met uw energieleverancier.

Als u het voorschotbedrag wilt aanpassen, moet u hiervoor zelf contact opnemen met uw energieleverancier.

Plaatsen jullie zonnepanelen als ik een heel laag stroomverbruik heb?

Algemeen

Wij nemen uw stroomverbruik mee bij de aanbieding voor zonnepanelen. Als u een heel laag verbruik heeft, plaatsen wij geen panelen.

Moet ik zelf mijn voorschot laten aanpassen als ik zonnepanelen krijg?

Algemeen

Ja. Zelziuz mag dit niet voor u doen. Zelziuz berekent de gemiddelde maandelijkse besparing. U kunt uw voorschotbedrag daarop laten aanpassen. Neem hiervoor contact op met uw energieleverancier.

Wat gebeurt er als de kosten voor elektriciteit niet stijgen maar dalen?

Algemeen

Dan betaalt u minder voor de stroom die u inkoopt bij uw energieleverancier. De huur van de zonnepanelen staat los van de kosten van elektriciteit.

Moet ik mijn zonnepanelen verzekeren?

Algemeen

Nee. Net als uw huis, is de zonnestroom-installatie eigendom van SWZ. Wij regelen dus de verzekering.

Kan ik de huur van mijn zonnepanelen opzeggen?

Algemeen

Ja, dat kan. De opzegtermijn is één maand. Bel hiervoor naar onze Klantenservice via (038) 468 01 23.

Als u de huur van de zonnepanelen opzegt, blijven de panelen wel op uw dak liggen. Wij verzegelen de panelen, waardoor ze niet meer werken.

Ik heb storing aan mijn zonnestroom-installatie? Wat nu?

Algemeen

Als u getekend heeft voor storing uitlezing door Zelziuz, dan neemt Zelziuz contact met u op. Heeft u hier niet voor getekend, neem dan zelf contact op met Zelziuz via (0541) 35 18 15.

Wat gebeurt er met een teveel aan opgewekte stroom?

Algemeen

Deze energie levert u automatisch terug aan het elektriciteitsnet. Uw energieleverancier verrekent deze stroom met de stroom die u afneemt of betaalt u hiervoor een aparte vergoeding. 

Wat is salderen?

Algemeen

Als de zonnepanelen meer stroom opleveren dan er wordt verbruikt, wordt het overschot teruggeleverd aan het net. Als de zonnepanelen niets opwekken, wordt er stroom afgenomen van het net. De teruglevering en de afname mogen tegen elkaar worden weggestreept. Dit wordt salderen genoemd. Dit is wettelijk vastgelegd in de salderingsregeling.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Wij hebben bij veel van onze woningen al onderzocht of het dak geschikt is voor zonnepanelen. Als dit zo is, krijgt de bewoner een aanbieding van ons. 

Heeft u geen aanbieding gehad en wilt u wel zonnepanelen? Klik hier om dit aan ons door te geven. Wij laten u weten of uw woning geschikt is.  

Heeft u eerder een aanbieding afgewezen en wilt u toch zonnepanelen? Klik hier om dit aan ons door te geven. Wij nemen contact met u op. 

Kan de omvormer van mijn zonnepanelen gehackt worden, zodat mijn data op straat liggen?

Algemeen

De omvormer werkt op wifi, dus het is mogelijk. Daarom is het van belang om de viercijferige fabriekscode 0000 zo snel mogelijk te wijzigen in een eigen pincode. Ook dan is er geen 100% zekerheid te geven, maar het wordt wel moeilijker.

Is een zonnestroom-installatie veilig?

Algemeen

Ja. De installatie is volledig geaard en gescheiden van uw huisnet.

Heeft de opbrengst van de zonnepanelen gevolgen voor mijn huursubsidie?

Algemeen

Nee, dit heeft geen gevolgen voor uw huursubsidie.