Reparatieverzoek

Klik hier om een gebrek of storing aan een woning of woongebouw in te dienen. Voor spoedsituaties kunt u ons bellen via (038) 468 01 23.

Veel gevraagd over Reparatieverzoek

Wie doet wat bij reparaties en onderhoud?

Algemeen

Als verhuurder zorgen wij dat de woning in goede staat blijft. Hiervoor doen wij alle reparaties die nodig zijn.

Als huurder onderhoudt u de woning als een goede huurder. Bijvoorbeeld door de woning schoon te houden en kleine reparaties te doen. Sinds 2003 is wettelijk geregeld wie wat doet in het Besluit Kleine Herstellingen. Meer informatie vindt u in de checklist reparaties en onderhoud.

Hoe voorkom ik schimmel of vochtplekken in huis?

Algemeen

Vocht en schimmel kan in elke woning voorkomen. Dit is niet goed voor de gezondheid van u en uw huisgenoten. U kan last krijgen van bijvoorbeeld keelpijn, niezen en hoesten, piepende ademhaling of benauwdheid. Ook kost vochtige lucht verwarmen meer energie. Het is belangrijk om de oorzaak te achterhalen.

Vocht en/of schimmel ontstaat door:

  • Onjuist gebruik van de woning. Bijvoorbeeld onvoldoende ventileren of koken zonder afzuiging. Bekijk in deze folder hoe u vocht en schimmel kunt voorkomen.
  • Een technisch probleem in de woning. Bijvoorbeeld lekkage of een kapotte ventilatie. Klik hier om direct een reparatieverzoek in de plannen. 

Wie moet ik bellen als ik een verstopping heb in of aan mijn woning?

Algemeen

Belt u met Riool Reinigings Service (RRS) via (0524) 56 81 30. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar.

Wie onderhoudt mijn CV?

Algemeen

Wij laten 1 keer per 2 of 3 jaar uw cv-ketel nakijken en schoonmaken door een bedrijf. Heeft u problemen met de cv-installatie, neem dan contact met ons op. Klik hier om dit per mail te doen. Als u een ander bedrijf inschakelt, betaalt u dit zelf.

Mijn deurbel / intercom doet het niet. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt hiervoor een reparatieverzoek bij ons indienen. Klik hier om dit direct te doen.

Kan ik een nieuw naamplaatje aanvragen?

Algemeen

Ja, dat kan. Klik hier om dit aan ons door te geven.

Is het plaatje weg, kapot, heeft u een andere achternaam of is deze niet meer leesbaar? Dan vervangen wij het plaatje gratis. 

Wat doe ik met een spoedreparatie of storing in de avond of in het weekend?

Algemeen

De volgende bedrijven kunt u (altijd) rechtstreeks bellen:

  • Verstopte riolering: Riool Reinigings Service (0524) 56 81 30
  • Ruitbreuk: Service Glasherstel OverGelder BV 0800 - 020 32 00
  • Ruitbreuk VvE complex (een woongebouw met kopers): SWZ (038) 468 01 23
  • Lekkage waterleiding: Vitens 0800 - 0359
  • Centrale verwarming: Breman Service 0900 - 821 21 74

Uitzondering: u woont in een nieuwbouwwoning of uw woning is net grondig gerenoveerd. Dan is er sprake van een garantieperiode voor de nieuwe installaties. Belt u in dat geval met ons via (038) 468 01 23.

Ook voor alle andere storingen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag kunt u met ons bellen via (038) 468 01 23. U wordt dan doorgeschakeld naar onze storingsdienst.

Wat kan ik doen bij diefstal of inbraakschade?

Algemeen

Bij diefstal moet u aangifte doen bij de politie. Klik hier om dit direct te doen. Als u aangifte doet, ontvangen wij graag een kopie van het politierapport.

Neem ook contact op met uw verzekeraar.

 Is er inbraakschade? Bel (038) 468 01 23 om dit aan ons door te geven. Wij sturen zo snel mogelijk iemand langs voor een (voorlopige) reparatie, zodat u uw woning weer kunt afsluiten.

Wie doet het onderhoud aan de buitenkraan?

Algemeen

In de meeste gevallen is de kraan eigendom van de huurder. Het onderhoud is dan voor de huurder zelf. U mag de kraan natuurlijk ook afsluiten.

In sommige gevallen (vooral bij nieuwbouw) is de kraan eigendom van SWZ. U kunt dan bij een kapotte kraan een reparatieverzoek indienen. Klik hier om dit direct te doen. Twijfelt u of de kraan uw eigendom is, belt u ons dan via (038) 468 01 23.

Er zit vocht tussen mijn dubbel glas. Wat moet ik doen?

Algemeen

Klik hier om dit aan ons door te geven.

Ik heb een probleem met de buitenkraan. Wat kan ik doen?

Algemeen

In de meeste gevallen is de kraan eigendom van de huurder. Het onderhoud is dan voor de huurder zelf. U mag de kraan natuurlijk ook afsluiten.

In sommige gevallen (vooral bij nieuwbouw) is de kraan eigendom van SWZ. U kunt dan bij een kapotte kraan een reparatieverzoek indienen. Klik hier om dit direct te doen. Twijfelt u of de kraan uw eigendom is, belt u ons dan via (038) 468 01 23.

Waarom beslaat dubbel glas aan de buitenkant?

Algemeen

Dit gebeurt als het buiten koud is en de luchtvochtigheid hoog. Dit is meestal 's ochtends in het voorjaar en het najaar. Het gaat weg als het warmer wordt.

De put in het achterpad is verstopt. Bij wie moet ik dit melden?

Algemeen

Klik hier om dit aan ons door te geven. Wij weten of het achterpad van SWZ is of van de Gemeente.

 

Mag ik zelf een andere thermostaat plaatsen?

Algemeen

Dat mag. Bewaart u de oude thermostaat, zodat u deze kunt terugplaatsen als u gaat verhuizen.

Ik woon in een woongebouw met huurders en kopers. Aan wie geef ik mijn reparatieverzoek door?

Algemeen

U kunt voor vragen en reparatieverzoeken bij ons terecht. Wij nemen contact op met de Vereniging van Eigenaren als dat nodig is. Klik hier om direct een reparatieverzoek te doen.

Ik heb een probleem met de ontvangst van de televisie. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact op met uw provider, bijvoorbeeld Ziggo of Tele2. Weet u zeker dat de kabel in de woning de oorzaak is? Dan kunt u contact met ons opnemen. Klik hier om dit aan ons door te geven.

Ik heb lekkage in mijn woning. Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt hiervoor een reparatieverzoek bij ons indienen. Klik hier om dit direct te doen.

Ik moet een boom laten verwijderen in mijn tuin. Wie betaalt dat?

Algemeen

De kosten voor het verwijderen van de boom zijn voor uzelf. Wij kunnen een hovenier wel vragen wat het kost.

Er is schade aan ons woongebouw. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

U kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen. Klik hier om dit direct te doen.

Ik heb last van schimmel en/of vochtplekken in mijn woning. Wat kan ik doen?

Algemeen

Schimmel en/of vochtplekken ontstaan vaak door te weinig ventilatie. Bekijk in deze folder hoe u vocht en schimmel kunt voorkomen. Heeft u alles gedaan om vocht en schimmel buiten de deur te houden, maar blijft u er last van houden? Stuur ons dan een reparatieverzoek. Klik hier om dit direct te doen.